5 Αυγ 2011

Galileo εναντίον GPS


Το δορυφορικό σύστημα εντοπισμού θέσης Galileo, που θα ανταγωνιστεί από το 2013 το αμερικανικό GPS, παρουσιάστηκε και στην Αθήνα. Το δίκτυο του Galileo είναι ένας αστερισμός 30 δορυφόρων σε συνεχή επικοινωνία με δύο επίγεια κέντρα όπου το ένα βρίσκεται στην Ιταλία και το άλλο στη Γερμανία, θα επιτρέπει τον προσδιορισμό του στίγματος με μεγαλύτερη ακρίβεια σε σχέση με το αμερικανικό GPS, ακόμα και όταν ο χρήστης βρίσκεται σε κλειστούς χώρους.





 Το σύστημα θα προσφέρει σημαντικά οφέλη σε μια πληθώρα εφαρμογών, όπως οι μεταφορές, οι τηλεπικοινωνίες, η γεωργία, η πυροπροστασία και γενικότερα η αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών. Μόνο οι αεροπορικές και ναυτιλιακές εταιρείες αναμένεται να έχουν εξοικονομήσει γύρω στα 15 δισ. δολάρια έως το 2020, καθώς τα δρομολόγια θα πραγματοποιούνται σε σχεδόν ευθείες γραμμές, αντί να κάνουν «ζιγκ ζαγκ» ανάμεσα σε ζώνες ελέγχου ραντάρ.

Το Galileo είναι το πρώτο σύστημα που σχεδιάστηκε κυρίως για πολιτική χρήση, σε αντίθεση με το GPS που ανήκει στο αμερικανικό υπουργείο Αμυνας. Το σύστημα έχει γεωπολιτική σημασία για την Ευρώπη, δεδομένου ότι οι ΗΠΑ μπορούν να διακόψουν την παροχή υπηρεσιών στο GPS σε περιόδους κρίσεις, όπως συνέβη για παράδειγμα στον πόλεμο του Κόλπου.  Το Galileo θα είναι συμβατό με το GPS, έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να συνδυάζουν τα ξεχωριστά σήματα  και να εντοπίζουν τη θέση τους με μεγαλύτερη ακρίβεια. Αξιοσημείωτο είναι ότι το πολιτικό σήμα θα προσφέρεται αδιάλειπτα σε κάθε περίπτωση, ακόμα και έπειτα από ενδεχόμενη τρομοκρατική ενέργεια στο έδαφος της ΕΕ.

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Τέσσερις διαφορετικές υπηρεσίες πλοήγησης θα είναι διαθέσιμες στο Galileo: 1. Η Ανοιχτή Υπηρεσία, ελεύθερη και δωρεάν για όλους τους χρήστες, που θα προσφέρει ακρίβεια από 15 έως 4 μέτρα, ανάλογα με το δέκτη, ενώ μπορεί να συνδυαστεί με το GPS για μεγιστοποίηση της κάλυψης.  2. Η Εμπορική Υπηρεσία θα χρησιμοποιεί κρυπτογραφημένο σήμα και θα διατίθεται έναντι αμοιβής, ενώ ο προσδιορισμός θέσης γίνεται με ακρίβεια κάτω του ενός μέτρου έως και λιγότερο από 10 εκατοστά. 3. Η Δημόσια Ελεγχόμενη Υπηρεσία και Υπηρεσία Ασφάλειας Ζωής, επίσης κρυπτογραφημένη, θα προσφέρει ακρίβεια συγκρίσιμη με της Ανοιχτής Υπηρεσίας, με επιπλέον ασφάλεια από τις παρεμβολές και δυνατότητα ταχείας αναγνώρισης προβλημάτων, όπου προορίζεται για  υπηρεσίες όπως η αστυνομία, ο στρατός και η αεροπλοΐα. 4. Η τέταρτη υπηρεσία αφορά αποκλειστικά τη ναυσιπλοΐα και θα συνδέεται με το παγκόσμιο σύστημα μέσω του οποίου τα πλοία εκπέμπουν σήμα κινδύνου.                                                                                                                
Το κόστος του Galileo τέλος, θα καλυφθεί αποκλειστικά με κοινοτικούς πόρους.


Επιμέλεια: Νίκος Λυμπερόπουλος